
Робота із близькими особами у підпорядкуванні – це постійний потенційний конфлікт інтересів у керівника. Тому важливо мати чіткі алгоритми й розуміти, як врегулювати ситуацію, яким чином преміювати таких осіб, встановлювати надбавки тощо.
Складові конфлікту інтересів:
-в особи є приватний інтерес;
-в особи наявні службові повноваження, під час реалізації яких вона може на власний розсуд вчиняти дії, приймати рішення саме з питання, у якому в неї наявний приватний інтерес;
-такі службові повноваження мають дискреційний характер (тобто є такими, коли особа може на власний розсуд обирати з кількох юридично допустимих дій, рішень).
Як про потенційний, так і про реальний конфлікт інтересів керівник має повідомити безпосередньому керівнику (якщо керівника немає, то повідомляють Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) або інший уповноважений орган), щоб можна було врегулювати такий конфлікт інтересів до прийняття ним будь-яких рішень у межах своїх службових повноважень дискреційного характеру щодо близьких осіб (до прийняття на роботу, призначення премій, встановлення надбавок тощо).
При цьому потрібно повідомляти про конфлікт інтересів не лише у ситуації, коли наявний конфлікт інтересів при прийнятті на роботу близької особи, але й за тих умов, коли під час роботи осіб у межах одного колективу трапляється подія, яка зумовлює виникнення потенційного конфлікту інтересів. Наприклад, певна особа набула службових повноважень дискреційного характеру щодо близьких осіб (була призначена директором школи) або ж хтось із колективу набув статусу близької особи (шляхом одруження тощо).
Зверніть увагу! Обмеження спільної роботи близьких осіб – один із механізмів запобігання корупції (ст. 27 Закону України «Про запобігання корупції»). Він передбачає зокрема, що особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (зокрема, керівники та працівники органу управління освітою) не можуть мати у прямому підпорядкуванні близьких їм осіб або бути прямо підпорядкованими у зв’язку з виконанням повноважень близьким їм особам. Однак така вимога не поширюється на осіб, які працюють у сільських населених пунктах (крім тих, що є районними центрами), а також гірських населених пунктах.
Для довідки (Закон України «Про запобігання корупції»):
–Потенційний конфлікт інтересів – наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень (ст. 1 Закону).
–Реальний конфлікт інтересів – суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень (ст. 1 Закону).
-Приватний інтерес – будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі ті, що виникають у зв’язку з членством або діяльністю в громадських, політичних, релігійних чи інших організаціях (ст. 1 Закону).
Закон України «Про запобігання корупції»:
Джерело: офіційна сторінка Управління Державної служби якості освіти у Чернівецькій області в соціальній мережі Фейсбук