Поширюємо досвід роботи вчителів початкових класів щодо впровадження STEM- освіти

Сьогодні дуже актуально впровадження STEM-освіти у початковій  школі.

Нові вимоги сьогодення до навчання ставлять перед вчителем нові виклики та вимоги щодо підходів до викладання. Міжпредметні зв’язки потребують змін до підходів у викладанні предметів, добору засобів викладання. Така система освіти вчить жити в реальному швидкоплинному  світі, вміти реагувати на зміни, критично мислити, творчо розвиватися.

На кожному етапі навчання є свої особливості STEM-освіти. Якщо йдеться про початкову школу, то це формування навичок дослідницької діяльності, але, звичайно, у формі, доступній для певного віку, психічного і ментального розвитку; закладення основ обізнаності зі STEM-галузей і професій; стимулювання інтересу учнів до подальшого опанування курсів, пов’язаних зі STEM.

Ця технологія дає можливість поєднати такі непоєднувальні поняття як наука, технологія, інженерія та математика для обчислення даних та при обробці і створенні проєктів.

Особливою є цінність технології, яка забезпечує розвиток критичного мислення, формування математичних компетенцій, вміння проводити досліди, спостереження, обробляти отримані результати.

В умовах початкової школи,  формування навичок дослідницької діяльності здійснюється у доступній формі відповідно до вікової категорії та інтересу учнів щодо  подальшого опанування курсів пов’язаних зі STEM. За STEM методикою, в центрі уваги знаходиться практичне завдання чи проблема. Учні вчаться знаходити шляхи вирішення не в теорії, а безпосередньо «тут і зараз»,  шляхом спроб та помилок.

Дослідницька діяльність молодших школярів – це творча діяльність, спрямована на розуміння навколишнього світу, відкриття дітьми нових для них знань і способів діяльності. Вона забезпечує умови для розвитку їх ціннісного, інтелектуального і творчого потенціалу, є засобом їх активізації, формування інтересу до  матеріалу, що досліджується, дозволяє формувати предметні і загальні уміння, навички.

Відповідно до плану роботи Комунальної установи «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Кілійської міської ради 23.02.2021 року було проведено територіальний семінар-практикум для вчителів початкових класів, заступників директорів з навчально-виховної роботи закладів загальної середньої освіти Кілійської міської ради, а саме: майстер-клас онлайн учителів початкових класів Опорного закладу освіти «Кілійський заклад загальної середньої освіти №4» (директорка Іваненко В. І.) за темою «Упровадження STEM-освіти у початковій школі».

Територіальний  семінар-практикум для вчителів початкових класів, заступників директорів з навчально-виховної роботи  ЗЗСО проходив в онлайн режимі на платформі ZOOM.

У семінарі-практикумі взяли участь 85 педагогічних працівників (учителі початкових класів, заступники директорів з навчально-виховної роботи) із 13 закладів загальної середньої освіти Кілійської міської ради, начальник Відділу освіти та молодіжної політики Кілійської міської ради Мергут С.І., працівники Комунальної установи «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Кілійської міської ради.

Учитель початкових класів Опорного закладу освіти «Кілійський заклад загальної середньої освіти № 4», керівниця методичного об’єднання  вчителів початкових класів, Токан Марія Іванівна, була модератором заходу.

У теоретичній частині семінару-практикуму учитель початкових класів Опорного закладу освіти «Кілійський заклад загальної середньої освіти №4»  Кузьміченко Світлана Вікторівна обгрунтувала теоретичні аспекти  щодо впровадження STEM-освіти у початковій школі. Учителька розкрила значення  поняття «STEM» («STEAM»), ознайомила з інструментарієм щодо  застосування даної  методики.

Упровадження STEM–освіти – це спосіб допомогти сучасним дітям у майбутньому стати новаторами, цілеспрямованими, творчими і надійними ланками команди, суспільства, країни.

Майбутнє – за технологіями, а майбутнє технологій – за вчителями нового формату. Тільки творець може виховати творця.

У практичній частині методичного заходу вчителі початкових класів  Опорного закладу освіти «Кілійський заклад загальної середньої освіти № 4» презентували  свої напрацювання щодо використання STEM-технологій (відеозаписи фрагментів уроків):

  • –        Компанієць Альона Іванівна та учні 1-Б класу  досліджували будову сніжинки, створювали її макет як  справжні «дизайнери»;
  • Владиченко Катерина Андріївна та учні 1 класу виготовляли екологічні годівниці, розвішували їх, спостерігали за задоволеними птахами;
  • Лиманська Олена Миколаївна навчала учнів 2 класу орієнтуватися у маркуванні товарів під час екскурсії до крамниці, а також залучила їх до рольової гри «покупець-продавець»;
  • Токан Марія Іванівна  разом з учнями 2-Б класу були «інженерами» і досліджували, що основою будь-якої будівлі є використання прямого кута (колективне будівництво піраміди, перевірка якості будівлі «землетрусом»);
  • Голубенко Олеся Вікторівна навчала учнів 3-А класу, як застосовувати у житті уміння визначати половину, чверть, третину та використовувати набуті навички вдома під час приготування сніданку з батьками;
  • Гаврушенко Наталя Дмитрівна і учні 4-А класу «допомагали» водіям, геологам, туристам, будівельникам доріг обчислювати справжні відстані за допомогою фізичної карти України та масштабу;
  • Плешко Ганна Пилипівна і учні 1-А класу у ролі «інженерів-конструкторів» виготовляли з паперу різні види транспорту;   
  • Гіржеу Тетяна Олексіївна і учні 1 класу досліджували процес переходу води з твердого стану у рідкий;
  • Гроссу Лариса Іванівна і учні 2 класу досліджували форму Земної кулі і як висновок виготовили модель Землі.

Учасники  територіального  семінару–практикуму  обговорили проблеми щодо використання вищезазначеної  методики, поділились власними напрацюваннями з даної проблеми та враженнями від майстерно проведеного онлайн-семінару.

           Відділ освіти та молодіжної політики Кілійської міської ради (начальник Мергут С.І.), Комунальна установа «Центр професійного  розвитку педагогічних працівників» Кілійської міської ради  (директорка Єгорова Г.К.) складають подяку:

– адміністрації Опорного закладу освіти «Кілійський заклад загальної середньої освіти №4»  Кілійської міської ради (директорка  Іваненко В.І., заступниця директорки з навчально-виховної роботи Гросу І.С.) за сприяння проведенню територіального семінару-практикуму для вчителів початкових класів закладів загальної середньої освіти Кілійської міської ради;

– учителькам початкових класів Опорного закладу освіти «Кілійський заклад загальної середньої освіти №4»  Кілійської  міської ради Владиченко К.А., Гаврушенко Н.Д., Гіржеу Т.О., Голубенко О.В., ГроссуЛ.І., Компанієць А.І., Кузьміченко С.В., Лиманській О.М., Плешко Г.П., Токан М.І. за проведення на високому професійному рівні територіального семінару – практикуму та забезпечення його науково-методичної та практичної спрямованості, професіоналізм, творчість і креативність.

          Матеріали територіального семінару-практикуму для учителів початкових класів закладів загальної середньої освіти Кілійської міської ради  за темою «Упровадження STEM-освіти у початковій школі» можна знайти за посиланням: https://drive.google.com/drive/folders/1vsSMbWcKb0JRTnQAOk5yE8VUFyknDI-f